Tuesday, March 17, 2009

"Who created God?"


I dag hadde jeg altså min speech about Sophies world. Boken jeg leste for engelsk klassen. Seriøst, jeg har ikke vært så nervøs på lenge, men jeg tror jeg klarte det helt fint :) Men mens jeg var der oppe fikk jeg alle de spørsmåla i huet mitt. Ikke bare de spørsmåla som Sophie or Sofie, whatever you like, fikk. Min speech utviklet seg til et philosphisk spørsmål alle lurte på. Hvem skapte Gud? Med en lang samtale med Slader om dette fikk jeg vite at mormonene virkelig ikke viste, men i bibelen så står det. In the begining it was God. Blabla. Yeah, er det noe vi gjør så er det å diskutere slikt. Fikk også vite at mormonene ikke tror på aliens. Well de gjorde på en måte det. De tror på at det finnes en annen verden med mennesker sånn som oss, men vil vi kalle de aliens da? De er jo som oss, bare fra et annet sted?

For første gang fortalte jeg vmoren min at jeg virkelig ikke visste hva jeg trodde på. Jeg tror på Gud, men mye i bibelen skjønner jeg ikke noe av, gir ikke no mening for meg. At jeg skal gi mine tanker, hva jeg tror på ut av en bok jeg ikke en gang veit om er den rette boken? Ja, jeg er lost. For jeg vil virkelig tro på ting som jeg veit er ekte. Jeg kan tro på Gud, men da må han også vise meg på en elr annen måte at han finnes. Jeg veit ikke en gang om jeg tror på noen Gud selv om jeg sier det. For hver gang jeg snakker om det så kommer jeg bare lenger og lenger fra den Gud som finnes i bibelen. Får vel heller si det slikt, jeg tror på en Gud, men det trenger tilfeldigvis ikke være den Guden som finnes i bibelen. You know. Og ikke at kirken gjør at jeg tror mer på han. Vmoren min got saved. Jeg hører alle de historiene om folk som blir saved, men ingen ting skjer med meg. Jeg tror kanskje ikke hard nok? Slikt som når gutten på Polar Express. Han trodde ikke på nissen, men med en gang han viste at han virkelig trodde på han så viste han seg. Hvem veit? Elr kanskje jeg bare er en fantasy figure in this book? Slikt som i Sofies verden?

Og, detta er seriøst et emne jeg kan snakke lenge om. Men ikke i kveld for jeg er trøtt :) Night

Music: A day to remember

3 comments:

  1. Jeg tror ikke på noen gud. Jeg syns det hpøres for dumt ut at en skapning skal ha laget verden osv..

    ReplyDelete
  2. Samme som Mari? Jeg tror det har en start. At noen må ha gjort noe som var starten på at verden ble til. Men tror ikke noen skapte menneskene and whatever. Og så tror jeg det finnes noen der ute som liksom som gud på en måte. Men han er ikke en gud,. Arg lettere å forklare face to face hah

    ReplyDelete

Thank you!